Bilferie i Spania og Portugal i 2009 - Tips og nyttig info

Jeg har nettopp vært på bilferie i Spania og Portugal (juni 2009) og tenkte jeg skulle dele noen av mine erfaringer fra turen.

Valg av billeieselskap
Først har man valget mellom å kjøre bil selv ned til landene eller leie en bil der. Jeg valgte å leie en bil i Spania. Når jeg leide bil så la jeg vekt på at de riktige forsikringene var inkludert i prisen. For meg var det viktig at jeg hadde selvrisikodekning/Collision Damage Waiver og tyveriforskring. Mer om disse forsikringene her.
Jeg vurderte Avis, Hertz og Sixt. Først så det ut som Sixt var billigst, men så oppdaget jeg at egenandelen var veldig mye høyere for disse to forsikringene hos Sixt. Og så så jeg at gjennom SAS Eurobonus-medlemskapet fikk jeg 10% rabatt på leiebil på Avis. Så da landet jeg på Avis.

Valg av bil
Og så var det valg av bil. Siden jeg planlagte å kjøre over 2000 km ville jeg ha en bil som var komfortabel å kjøre såpass langt. Og som ikke var for dyr å kjøre så langt. Så jeg endte opp med en Audi A3 2.0 TDI. Denne var både komfortabel å kjøre og billig i drift med sin dieselmotor.

Med den bilen kunne jeg blant annet kjøre distansen Barcelona-Alicante på én tank.
Totalt kjørte jeg omtrent 2200 km og fylte diesel for totalt 180 euro (1600kr med en euro-kurs på 8,9).

Turen
Strekningen jeg kjørte var
Barcelona - Valencia - Alicante - Granada - Sevilla - Algarve (Portugal) - Sevilla - Malaga.
Totalt var jeg i de to landene i 3 uker. Avstandene i kilometer og hvor lang tid det tar å kjøre disse distansene og flere andre distanser mellom ulike byer i Spania og Portugal kan du lese om i dette innlegget: Avstander mellom byer i Spania og Portugal.


Å kjøre i Spania
Siden jeg for det meste kjørte i Spania så vil jeg bare ta for meg hvordan det er å kjøre der. På motorveiene er fartsgrensen vanligvis 120 km/t. Unntaket er stort sett når det er avkjørsler eller påkjørsler da grensen kan bli satt ned til 100 km/t. De fleste motorveiene er i veldig god stand, og i snitt langt bedre stand enn norske veier.
Å kjøre på motorveiene er veldig greit. Bare vær oppmerksom på at ikke alle blinker og gir signal når man skifter felt slik som er vanlig i Norge.

Å kjøre i byene er litt vanskeligere enn å kjøre på motorveiene. For her kan man ha motorsykler og scootere på begge sider av veiene mens man kjører. Og da blir det ekstra viktig å holde feltet sitt. Og hvis man skifter felt er det særs viktig å gi signal om dette. Så motorsykler, scootere og biler ser hva du skal. Men regn ikke med at spaniere gjør det samme. Det virker ikke som alle vet at de selv har blinklys.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Sangen til Widerøe-reklamen

Iskaffe oppskrift med få kalorier - Så sunn at du kan drikke store mengder av det (som meg)

Iskaffe oppskrift - Enkel og sunn