Båtførerprøven - Det viktigste pensum
Båtførerprøven - Det viktigste pensum
Under følger notater fra kurs i båtførerprøven fra juni 2014:
Gode ressurser for å teste deg selv, inkludert eksempel på en tentamen:
Under følger notater fra kurs i båtførerprøven fra juni 2014:
* Jernstaker
stake peker der det er dypt vann
* Lanternemerker/laternalmerker
rød stake = hvit på kart,
grønn stake = sort på kart
rød stake, skrå topp, hvitt i kart
grønn stake, spiss topp, sort i kart
* Kardinalmerker, viser kompassretning til dypeste farvann
kjør nord for nordmerket,
sør for sørmerket osv.
nordmerket: sort øverst, gul nederst, to piler opp, spiss topp
sørmerket: gul øverst, sort nederst, to piler ned, flatt topp
østmerket: sort øverst og nederst, gul i midten, piler fra hverandre, spiss topp
vestmerket: gul øverst og nederst, sort i midten, piler mot hverandre, en slags v, flatt topp
* Bademerke, spesialmerke: maks 5 knop innenfor 50 meters avstand
* Senterledmerke: “Den gule stripen i veien”, hold styrbord for denne
* Båker og varder
Kartsymbolet er en stjerne med fire tagger, supplert med en B for båke og en V for varde
* Midtgrunnemerke
Merket frittliggende fare eller grunne, også kalt
midtgrunnemerke. Trafikken kan gå på alle
sider av grunnen eller faren som er markert.
midtgrunnemerke. Trafikken kan gå på alle
sider av grunnen eller faren som er markert.
* I kart:
- kryss og tall = dybde i sjøen
- kryss og tall = dybde i sjøen
- kryss med 4 prikker = skvalpeskjær
- WC = utedo
- rød krøllete linje = undervannskabel, strøm, obs ifm
ankring
ankring
- rød striplete linje = rør, kloakk, obs ifm ankring
- lengdegrader: øst/vest for Greenwich i London
- Må kunne følgende i kart:
- ta ut en posisjon
- sette ut en posisjon
- i kart i oppgaver er på tvers = 90 grader for deg
* Lyskarakterer for fyr, fyrlykt og lanterner:
- Fyr gir hvitt, rundlysende lys og kan sees på 20 nautiske
mils avstand
mils avstand
- Fyrlykter gir sektorlys og lyset viser hvor leia går, naviger
etter hvitt sektorlys
etter hvitt sektorlys
- Lanterner viser normalt hvitt, grønt eller rødt rundlysende
lys
lys
- Det finnes 4 kategorier for lyskarakter: fast, okkulterende,
blink og isofase.
blink og isofase.
- Fast (F): Lyser sammenhengende og ubrutt
- Okkulterende (Oc): Lysperioden er lengre enn
mørkeperioden
mørkeperioden
- Isofase (Iso): Lys- og mørkeperiodene er like lange
- Blink (Fl, flash): Kort lysperiode og lang mørkeperiode
- Eks: Iso 6s: lyser like lenge som mørkt, dvs 3 blink, varer
tilsammen 6 sekunder
tilsammen 6 sekunder
- Eks: Oc (2): Gruppeokkulterende, tallet i parantes angir
antall mørkeperioder
antall mørkeperioder
* Fuglereservat:
Varierer fra sted til sted, men ca 15- april - 15. juli, hold
minst 50 meters avstand
minst 50 meters avstand
* Kloakk: minst 300 meter fra land
* Fyrlykter: rødt og grønt viser begge urent/farlig farvann. Kun hvitt lyd indikerer sikkert farvann.
De fleste fyrlykter har tre farger: rødt, grønt og hvitt i avgrensete sektorer.
Kystfyr lyser hvitt og gir sjøførende første landkjenning.
Om natta kan du seile fra fyr til fyr – du bør da se hvitt lys både forut og akter, både fra det fyret du styrer mot og det fyret du har passert. Hvit sektor har som oftest en grønn sektor på den ene siden og en rød på den andre. Det er fordi du skal vite hvilken retning du skal styre for å komme tilbake til den hvite sektoren. Hvit sektor er som oftest trygg, men du må likevel sjekke i kartet.
* Fart, tid, strekning:
- 1 nautisk mil = 1852 meter
- 1 nautisk mil = ca 1 breddeminutt = 10 kabellengder
(bruk høyre kant i kart for å finne antall breddeminutter og
dermed avstand)
dermed avstand)
- Kun ved ekvator er 1 lengdegrad = 1 breddegrad,
lengdegradene går sammen ved polene
- 1 breddegrad = 60 breddeminutter = 60 nautiske mil
lengdegradene går sammen ved polene
- 1 breddegrad = 60 breddeminutter = 60 nautiske mil
- Strekning = fart x tid
* Lanterner på båt og dagsignaler:
- Lanterner skal brukes fra solnedgang til soloppgang og
ved dårlig sikt
ved dårlig sikt
- Rød og grønn lanterne på båt = 225 grader tilsammen,
dvs 112,5 grader hver. Hvit lanterne er 225 grader forut og
135 grader akterut.
dvs 112,5 grader hver. Hvit lanterne er 225 grader forut og
135 grader akterut.
- Forskjell på lanterner på seilbåt og motorbåt: seilbåt har
ikke (hvite) topplanterner
ikke (hvite) topplanterner
- Vikeplikt for styrbord og motorbåt viker for seilbåt
- Småbåter mindre enn 7 meter og kjører under 7 knop:
bare nødvendig med hvit lanterne
bare nødvendig med hvit lanterne
- Småbåter mindre enn 7 meter og kjører over 7 knop:
nødvendig med hvit lanterne + rød og grønn lanterne
nødvendig med hvit lanterne + rød og grønn lanterne
- Robåter kan brukes f.eks lykt som lanterne
- Fartøy som er 50 meter eller lengre: Har 2 topplanterner
- To røde lys i topplanternen = Ikke under kommando
- Dykkerflagg, hvitt, rødt, blått = dykkere i sjøen
- Fiskefartøy: grønn over hvitt/gult lys eller rødt over
hvitt/gult
hvitt/gult
- “Jo flere lys i topplanternen jo hold deg lenger unna”
- Ellers: søk på sjøveisreglene lovdata i Google
* Nød og annet:
- Flytevest:
- Skal være CE-merket
- Skal være én flytevest til hver person ombord i
båten
båten
- Skal være tilgjengelig i båten
- Skal ha en godt synlig farge
- Redningsvest:
- Krav: Skal holde munn minst 10 (12?) cm over vannet
* På båt:
- fribord
- vannlinje
- akterspeil
* Anker: skal minimum være 3 ganger så lang som dybden
* Knuter: må kunne gjenkjenne bilde av 5 knuter
- pålestikk
- dobbelt halvstikk
- båtmannsknop (spleise tau)
- flaggstikk (spleise tau)
- åttetallsknute
Test deg selv her: http://www.svenmarinservice.no/knuter.html
* VHF: Very High Frequency
- Nød og kallesignal: 16
- Nødkalling: 1) “mayday” 3 ganger, 2) “Dette er ...” (navn
på båt og kallesignal)
på båt og kallesignal)
* Regler:
- Under 16 år: opp til 10 hk, 10 knop og 8 meter
- Over 16 år: opp til 25 hk, 8 meter
- Båtsertifikat: opp til 15 meter, ubegrenset
motorstørrelse
motorstørrelse
- Kystskippersertifikat, D5: opp til 24 meter
* Sjøveisreglene:
- må følges av alle fartøyer uansett størrelse
- At et fartøy er underveis betyr at det ikke er for anker
eller ...
eller ...
- Lystbåter skal holde av veien for
- nyttetrafikk
- fartøy i separasjonsområde (hovedleien markert i
kart)
kart)
- et fartøy som holder på å fiske
- Vikeplikt:
- vikeplikt fra høyre
- Motorbåt viker for seilbåt (for seil)
- Seilbåt som er nærmest vinden må vike for møtende
seilbåter
seilbåter
- To seilbåter som møter hverandre: babord halser
(vind på babord side) viker for styrbord halser
(vind på babord side) viker for styrbord halser
- Motorbåt og seilbåt viker for nyttefartøy
* Fartøyskategorier:
- A: havgående
- B: utenfor kysten
- C: langs kysten
- D: beskyttet farvann
* Registrering av båt: Ikke krav til registrering i båtregister, men forsikringsselskap kan likevel kreve del.
* Sjøvettreglene:
- For små fritidsmåter ta alltid med:
- flyteutstyr, øsekar, årer og dregg
- Bruk redningsvest eller flyteplagg
- Promillegrensen er 0,8 for fritidsbåter, lavere for større
fartøy
fartøy
* Været: Lite om vær, bølgehøyder etc. på eksamen
* Flaggregler:
- I havn følges reglene som gjelder på land (mellom
soloppgang og solnedgang, men ikke
før 08.00 og ikke senere enn 21.00).
soloppgang og solnedgang, men ikke
før 08.00 og ikke senere enn 21.00).
- I Nord-Norge: 10.00 til 15.00 i mørketiden.
- Krav å flagge i utlandet. Frivillig i Norge.
* Utkikk:
- Ethvert fartøy er pålagt å holde utkikk til enhver tid
- Å holde utkikk vil si å bruke syn, hørsel og andre midler
(VHF, evt radar)
(VHF, evt radar)
- Vurder hele tiden faren for sammenstøt
* Sikker fart: avhenger av
- sikt
- trafikktetthet og trafikksituasjon
- vind, sjø, strømforhold
- plassering
* Lydsignaler:
* * * * * (5 støt) = Jeg forstår ikke din manøver, flytt deg
-------- (et langt støt) = Varsel om adkomst (trang lei)
-------- (et langt støt) = Varsel om adkomst (trang lei)
* = Jeg svinger styrbord
** = Jeg svinger babord
*** = Jeg har maskinkraft bakover/akterover
-------- hvert 2. min = Tåke
* Nødsignaler: internasjonale nødsignaler:
- Oransjefarget røyk
- SOS med lykt
- EPIRB (elektrisk peiler)
- Rødt fallskjermbluss
- Mayday på kanal 16 på VHF
- Vifte med begge armer
- Spesielle flagg, N over C
- Bensindamp er tyngre enn luft og er eksplosivt. Lufting av motorrom, og jevnlig kontroll for lekkasjerer er derfor viktig.
* Teknisk:
- Logg = fartsmåler
- Ekkolodd
- AIS = Automatic Identification System, påbudt for båter over 24 meter
- GPS, kartplotter, kartdatum
- Radar
- Nødpeilesender
* Misvisning og deviasjon:
- Misvisning er forskjellen på geografisk nord og
magnetisk nord.
Misvisning er avgitt i kompassrosen på alle kart.
magnetisk nord.
Misvisning er avgitt i kompassrosen på alle kart.
- Deviasjon er avvik pga lokal magnetisme ombord i
båten du befinner deg i . Det er en
deviasjonstabell for hver båt.
båten du befinner deg i . Det er en
deviasjonstabell for hver båt.
- Når du går fra kompasskurs (KK) via magnetisk kurs
(MK) til rettvisende kurs (RK)
- Vestlig misvisning er deviasjon er negativ (-)
(MK) til rettvisende kurs (RK)
- Vestlig misvisning er deviasjon er negativ (-)
- Østlig misvisning og deviasjon er positiv (+)
- Huskeregel: øst med klokken = + vest
- RK = KK + deviasjon + deviasjon
Knuter og stikk:
pålestikk, båtmannsknop, flaggstikk, åttetallsknop,
Gode ressurser for å teste deg selv, inkludert eksempel på en tentamen:
Kommentarer