ID-tyveri

Nylig hadde jeg innbrudd i boden min. Og i den lå det trolig papirer med mitt navn og personnummer. Dermed kan jeg bli utsett for ID-tyveri. 

For å unngå ubehageligheter i fremtiden skal jeg nå gjøre følgende grep:
- Si ifra til Posten slik at ingen kan endre adressen min uten mitt samtykke. Ved å gjøre dette unngår jeg at ID-tyver endrer adressen min og bestiller allslags ting i mitt navn til min nye adresse.
- Si ifra til kredittratingselskapene Experian AS, Dun & Bradstreet, og Lindorff Decision AS og legge inn en sperre hos dem slik at ikke hvem som helst med mitt personnummer kan søke om lån i mitt navn.


Disse to tingene tror jeg vil spare meg for mange ubehageligheter i forbindelse med at personnummeret mitt kanskje er på avveie. 


Andre tips finner du her.

Har du tips som er lurt å gjøre så legg igjen en kommentar.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Sangen til Widerøe-reklamen

Iskaffe oppskrift med få kalorier - Så sunn at du kan drikke store mengder av det (som meg)

Iskaffe oppskrift - Enkel og sunn