mandag 7. september 2009

Deilig å være elbileier!

Jeg leser på VG at Tommy Shariff og Fredric Hauge har kappkjørt med hvert av sine vidundere: Tommy med en Porche på 355hk til 2,2 millioner, og Fredric Hauge med en Tesla elbil med 248hk til 800.000kr. Og hvem vant? Det gjorde Tesla! Elbilen vant!

Det er deilig å se at en elbil kan bli så sexy og rå som det Tesla er! At vi har kommet så langt at elbil ikke bare er triste, trege og usexy biler som folk flest ikke vil ha.

Og når det i tillegg stadig blir irettelagt mer for elbileiere i Norge, for eksempel med flere ladestasjoner i Oslo, så gleder jeg meg over at stadig flere velger elbil.

7 kommentarer:

Kri sa...

Kul elbil ja, men jeg er drittlei va ad folk som Hauge direkte lyger oss opp i trynet. Han påstår bilen er billig å kjøre med. Det er løgn. Selv en buddy, som er vel noe av det simpleste elbilen en kan kjøpe koster ca 10 kr milå i batteri!!!! Hvis dere ikke tror meg sjekk buddy sine egne sider, de er i det minste erlige å prøver ikke å gjemme fakta. det skal de ha. Hauge derimot står til stryk i denne artikkelen. Disel er det billigste en kan kjøre med i dag. Ikke engang prius kan matche en diselbil.

Jallis51 sa...

Kunne tenkt meg en el-bil jeg også, men regner med at de blir så dyre her i avgifts-Norge at min gamle diesel-Passat får holde noen år til. Den er en 1998 modell. Selv er jeg en god gammel 1951 modell! :-)

M.E.M. sa...

kommentar til Kri

Det stemmer det du sier at det er flere driftutgifter enn bare energikostnadene. Dette gjeller for så vidt også Bensinbiler. Du må også berekne inn oljeskift,registerreim-skift, tennplugger, oljefilter, luftfilter, startbatteri og ekstra antall skift av bremseklosser.

Kewet har lagt alle kort på bordet, og runnet av kostnader til fordel for bensinbilen. F.eks. dersom du behandler batteriene dine bra, kommer batterislitasjen på under 2kr/km

Det du må se på, vis det er av økonomisk interesse du ser på f.eks. elbil, er totallevetidskostnad. I det tilfelle du henviser til med Kewet, så kommer Kewet best ut i en total levetidskostnad i forhold til en rimelig bensin/diesel bil.

Personlig har jeg en gammel fossil-bil, og tar bussen til jobb...

Anonym sa...

Kri - foreslår at du sjekker fakta før du slenger med leppa.. Teslaen har ikke lånebatteri slik buddyen har. Altså, du kjøper batteriet sammen med bilen. Buddyen finansieres slik at du kjøper bilen, men leier batteriet. Så må man selvsagt betale for strømmen for å lade opp batteriet, men dette er mye lavere enn bensinkostnaden.

Anonym sa...

herregud så dum du er..... Buddy har kjøpebatteri. Du heller sjekk fakta.
Å tror du verkeligen Tesla batteriet varer evig???

Før eller siden må det erstattes og tesla bruker samme type batteri som er på labtopper. Tror du det er billig.

Følg ditt eget råd sjekk fakta.

Anonym sa...

Den dagen jeg kjøper en el bil, vær så snill å grav meg ned for da er jeg så senil at jeg ikke vet hva jeg gjør.

Anonym sa...

Kan du ta tesla'n på en tur la oss Bamboali:
si til Tyskland og tilbake uten problemer, med god komfor & plass, i så fall tar det deg flere uker pga den lange ladetiden til bilen.

Porsche'n har god komfort, utstyr og 4 seter, og du trenger ikke å bekymre deg for ladingen fordi det finnes bensinstasjoner overalt og du ikke trenger og vente 16-timer for å kjøre bilen din igjen