onsdag 8. april 2009

Splitting av tv-skjermen og reklame - Meget interessant forslag

Kulturdepartementet med Trond Giske i spissen foreslår å tillate reklame over halve tv-skjermen mens et program sendes kan man lese på Dagbladet.

Forbrukerombudet er skeptisk til forslaget, og frykter at reklamen kan bli for påtrengende hvis forslaget blir vedtatt.

Reklamefinansierte tv-kanaler som TV2, TvNorge og TV3 liker selvsagt forslaget, da de da kan tjene mer penger på reklame. I dag kan kan man gå bort fra tv-skjermen straks det er en reklamepause, men det kan man ikke hvis dette forslaget blir vedtatt. Man blir på sett og vis tvunget til å se reklamen hvis man vil få med seg hele programmet. Og for mange som nå har fått seg dekodere med opptaksfunksjon, såkalte PVR-bokser, så vil man da ikke lenger kunne spole over reklamen som man kan gjøre i dag. Ihvertfall ikke hvis man vil få med seg hele programmet.

Men det kan også være positive ting med forslaget for oss tv-tittere. For eksempel blir tv-programmet ikke avbrutt så spenningen holdes oppe gjennom programmet. TV2 nevner i artikkelen for eksempel et spørreprogram der man splitter tv-skjermen og viser reklame når deltageren trenger lang tenketid. Eller når man dekker en større redningsaksjon der man kan splitte tv-skjermen og vise reklame i perioder der det skjer lite nytt.

Jeg er i utgangspunktet positiv til forslaget. Gitt at det blir begrensninger i hvor mye reklame det kan sendes på denne måten under et tv-program. For noen amerikanske tilstander ønsker jeg ikke. For da kommer jeg til å se langt mindre på tv på tradisjonell måte. Og heller se på web-tv og tv-serier som jeg kjøper. Uten slitsom reklame.

Ingen kommentarer: