Oljefondet slutter med storgambling

Jeg har tidligere skrevet om Oljefondet som tapte hele 663 milliarder i fjor.
Og at jeg håpet de skulle ta mindre risiko i fremtiden.

Nå ser det ut som nettopp gjør det. For på Dagbladet kan jeg lese at Oljefondets sjef Yngve Slyngstad varsler kursendring.

Slyngstad som leder forvaltningen av Statens pensjonsfond utland, også kjent som Oljefondet,
sier de skal bruke mindre komplekse finanssystemer. Han ønsker ikke å føre en linje der de kan tjene litt ekstra hvert år, men samtidig øke risikoen for å gå på et stort tap. Det synes jeg er veldig bra. For man gambler ikke med våre fremtidige pensjonspenger. Så får vi akseptere at fondet ikke har samme oppgang som andre fond som tar langt større risiko har.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Sangen til Widerøe-reklamen

Iskaffe oppskrift med få kalorier - Så sunn at du kan drikke store mengder av det (som meg)

Iskaffe oppskrift - Enkel og sunn