onsdag 11. februar 2009

Banken har ikke rådgivere bare selgere

Så er det bevist. Bankene har ikke rådgivere, bare selgere.
Det viser en omfattende undersøkelse utført av de norske forbrukermyndighetene kan man lese på Dagbladet.

Undersøkelsen gikk ut på å finne ut om bankene anbefaler ulike produkter til ulike grupper, eller om de bare anbefaler det banken tjener mest på. Og konklusjonen er at mange av bankene ikke anbefaler et produkt avhengig av den enkelte persons status, men tilbyr det samme til rike som folk uten så mye ekstra. Altså er de mer opptatt av å selge produktene sine enn å rådgive det produktet som passer best til hver enkelt kunde.

Dårligst ut i undersøkelsen kommer Sparebank 1, Acta, DnB NOR og Nordea.

Denne undersøkelsen beviser bare det man har fått inntrykk av de senere årene; bankene er blitt grådigere og grådigere, og er mest opptatt av å selge og tjene mest mulig og ikke rådgive sine kunder.

Det tar mange år å bygge opp tilliten til kundene, men kort tid å bryte den ned. Nå må bankene gå i seg selv og begynne å bygge tillit igjen.

Ingen kommentarer: